De frivillige kan ikke tvinges til å bruke løsningen din
Har dere et internt digitalt verktøy som alt for få i organisasjonen bruker?
Det er ikke så rart. Det er vanskelig å bygge interne verktøy i en frivillig organisasjon:
Ansatte kan tvinges til å bruke interne verktøy, men de frivillige kan ikke tvinges.
De må selv ønske å bruke det.
Det stiller krav til oss som vil bygge digitale verktøy for frivillige organisasjoner:
Dekk behovene til de frivillige først
Første prioritet er å begeistre de frivillige. De frivilliges behov må komme foran sekretariatets behov.
Hold det enkelt.
De frivillige bruker løsningen i hverdagen, ikke i ro og mak. Ingen kommer seg gjennom et knotete skjema fullt av stammespråk mens de venter på bussen eller mens pastaen koker.
Vær der de frivillige allerede er.
Det er enklere å ta i bruk en løsning som hekter seg på eksisterende vaner. Enklere å se et innlegg på e-post eller Facebook, enn å besøke en nettside. Enklere å få varsler på telefonen, enn å måtte logge inn for å se dem.
Markedsfør.
Det tar tid å bygge en brukermasse. Det kan være enklest å få det spredt i små grupper av gangen, for eksempel i ett og ett lokallag.
Og viktigst:
Lytt og juster kurs.
De færreste som prøver noe nytt treffer på første forsøk. Har dere ikke truffet? Spør, lytt, juster kurs, og test på ny.
--
Har du opplevd et digitalt verktøy som ikke ble tatt i bruk?
Eller kanskje motsatt, opplevd et digitalt verktøy som alle elsket og som tok av?
Send meg gjerne en e-post! Jeg vil gjerne høre!