De frivillige kan ikke tvinges til å bruke løsningen din

Har dere et internt digitalt verktøy som alt for få i organisasjonen bruker? 

Det er ikke så rart. Det er vanskelig å bygge interne verktøy i en frivillig organisasjon:

Ansatte kan tvinges til å bruke interne verktøy, men de frivillige kan ikke tvinges. 

De må selv ønske å bruke det.

Det stiller krav til oss som vil bygge digitale verktøy for frivillige organisasjoner:

Dekk behovene til de frivillige først
Første prioritet er å begeistre de frivillige. De frivilliges behov må komme foran sekretariatets behov.

Hold det enkelt.
De frivillige bruker løsningen i hverdagen, ikke i ro og mak. Ingen kommer seg gjennom et knotete skjema fullt av stammespråk mens de venter på bussen eller mens pastaen koker. 

Vær der de frivillige allerede er.
Det er enklere å ta i bruk en løsning som hekter seg på eksisterende vaner. Enklere å se et innlegg på e-post eller Facebook, enn å besøke en nettside. Enklere å få varsler på telefonen, enn å måtte logge inn for å se dem. 

Markedsfør.
Det tar tid å bygge en brukermasse. Det kan være enklest å få det spredt i små grupper av gangen, for eksempel i ett og ett lokallag. 

Og viktigst: 

Lytt og juster kurs. 
De færreste som prøver noe nytt treffer på første forsøk. Har dere ikke truffet? Spør, lytt, juster kurs, og test på ny. 

--

Har du opplevd et digitalt verktøy som ikke ble tatt i bruk? 

Eller kanskje motsatt, opplevd et digitalt verktøy som alle elsket og som tok av? 

Send meg gjerne en e-post! Jeg vil gjerne høre!