Tidligere brev:
For å få gjennomslag for å prøve en ny idé, så foreslå å teste med en entusiastisk gruppe først.
Folk er nemlig forskjellige:
Noen synes det er gøy med nye ting, og elsker å være først ute. De er gjerne...
Det er ikke enkelt å lage et vellykket digitalt produkt. Det tar mange forsøk før man finner noe som virkelig treffer.
Det gjelder like mye i frivilligheten som i den kommersielle verdenen.
Men: Hva skjer om det du har utviklet...
Nylig kartla et knippe organisasjoner alle digitale verktøy de bruker i en workshop jeg arrangerte hos Frivillighet Norge.
Her er alle verktøyene som ble nevnt. Det er åpenbart en ufullstendig liste, så si gjerne fra om du vet om noen...
Det er noen unikt med frivillighetens avhengighet av Facebook.
Flere sitter med en følelse av skam og skyld fordi vi i praksis tvinger medlemmene til å gi data til Meta og Facebook for å kunne følge med på hva som...
Ny dag, ny podkast!
Jeg har lenge hatt lyst til å snakke med Torkil Vederhus fra MDG om hvordan de har brukt digitale verktøy for å bygge partiet.
Nå fikk jeg sjansen, og med det er også første episode av...
Har dere en "ressursgruppe" med folk som møtes jevnlig for å få status på et prosjekt eller produkt? Sitter du i en ressursgruppe selv?
For at en ressursgruppe skal være nyttig bør de som sitter i den faktisk bruke produktet...
Mange spør meg om AI ditt, og AI datt.
Et spørsmål som går igjen: "Vi er så dårlige til å ta bilder. Burde vi bruke AI til å lage bilder for oss?"
Nei, som hovedregel burde dere ikke det.
Bildebruken...
Vi vet at digitale verktøy former organisasjonen. På godt og vondt.
Men hvilke digitale verktøy hjelper deg til å bygge en sunn frivillig organisasjon? Hvilke bør du unngå? Hvilke suksesshistorier og skrekkhistorier finnes der ute?
Jeg har noen tanker, men...
I går skrev jeg om ulike ting du kan måle for å se hvor aktive medlemmene er.
Men hvordan måler man det?
Det er viktig at målingen ikke blir en byrde for organisasjonen. Dere kan ikke tvinge de frivillige til...
Aktive medlemmer er en kjerneoppgave for medlemsorganisasjoner.
Allikevel er det sjeldent at organisasjonen måler hvor aktive medlemmene er, og hvordan det har utviklet seg over tid.
Her kommer noen idéer til ting dere kan måle:
Aktivitet per medlem:
• Hvor stor...
Har dere, eller en organisasjon du har vært med i, målt hvor aktive medlemmene er?
Altså ikke bare hvor mange medlemmer man har, men hvor stor andel som faktisk har gjort noe aktivt siste året, og hvordan det har utviklet...
Organisasjoner bygges på menneskelig kontakt.
Verktøy som gjør at man tror man har kontaktet noen gjennom å sende en masse-epost eller skrevet et innlegg i en Facebook-gruppe kan distrahere fra å faktisk ta kontakt, møtes, og knytte bånd.
De beste...
De digitale verktøyene som hjelper dere aktivisere medlemmene er de viktigste dere har.
Grunnen er enkel:
• Om folk ikke følges opp, så blir de ikke aktive,
• blir de ikke aktive, så føler de seg ikke nyttige,
• føler...
En av de gale antakelsene jeg gjorde når jeg designet lokaler.lnu.no var at jeg antok at folk oftest ville bruke nettsiden fra en mobiltelefon.
Derfor designet vi alt for mobil først.
Vi hadde begrenset budsjett, så der hvor vi måtte...
Sett av brorparten av pengene til videreutvikling, ikke til utvikling.
Da har du sjansen til å korrigere kurs etter lansering, og det kommer du til å trenge.
Ett eksempel:
Når jeg designet LNUs Lokaler for noen år siden, gjorde...
Et vellykket digitalt prosjekt trenger folk som kan:
• Finne riktig løsning på problemet
• Designe løsningen på en brukervennlig måte som begeistrer
• Kode og utvikle løsningen front end
• Kode og utvikle løsningen back end
• Drifte løsningen,...
En frivillig organisasjons nettside skal ikke trenge et cookiebanner eller samtykkeskjema som vises til besøkende.
Det er et sykdomstegn.
Cookiebannere:
• Irriterer besøkende
• Øker andelen som lukker nettsiden før de har lest
• Ødelegger statistikken deres, fordi du ikke...
Folk melder seg inn i organisasjonen for å hjelpe.
Nettsiden og andre eksterne verktøy kan hjelpe rekruttere dem, men med en gang de er innmeldt så tar de interne verktøyene og rutinene over.
Nyinnmeldte medlemmer trenger:
• å få kontakt...
Spør du "Bør vi lage dette verktøyet?" kommer alt for mange til å svare "ja".
De svarer "ja" fordi det er det enkleste der og da. Det var det du ønsket å høre, og det de ønsket å si. Det...
Se for deg at dere har en idé til et nytt digitalt verktøy for medlemmene.
Se for deg at dere spurte medlemmene i organisasjonen på forhånd, og fikk positive tilbakemeldinger:
• "Høres det ut som en god idé?" → "Ja!"...
Frivilligheten har noen verktøy og rutiner som fungerer: Medlemmer, lokallag, og landsmøter med forretningsorden og tellekorps.
Disse analoge verktøyene har vi pusset og pusset, til de skinner.
De digitale verktøyene, derimot, har vi ikke kommet like langt med.
Tre eksempler...
Har dere et internt digitalt verktøy som alt for få i organisasjonen bruker?
Det er ikke så rart. Det er vanskelig å bygge interne verktøy i en frivillig organisasjon:
Ansatte kan tvinges til å bruke interne verktøy, men de frivillige...
Hvor viktig er nettsiden til en frivillig organisasjon?
Trond Giskes Nidaros Sosialdemokratiske Forum har de siste årene vokst fra noen få dusin, til utrolige flere tusen medlemmer. De har jevnlig aktivitet, arrangerer sin egen festival og dominerer fullstendig fylkeslaget sitt...