Forprosjektet er ikke uforpliktende

Byråer selger inn forprosjekt som en uforpliktende greie hvor du som kunde vil sitte igjen med stor verdi i form av kunnskap oppsummert i en rapport, uten at du er bundet til å gjøre selve hovedprosjektet sammen med dem. 

Men sannheten er at hovedverdien i et forprosjekt ikke er rapportene som leveres, powerpointene som lages, eller faktaene som samles. 

Hovedverdien er det som foregår i hodet til de som samler innsikten

Alt de ser, hører, sier og tenker lagres i underbevisstheten og finjusterer magefølelsen. 

I rapporten kommer bare innsikten vi er bevisst på. Den finjusterte magefølelsen blir igjen i underbevisstheten hos den som skrev rapporten. 

Det er magefølelsen som tar de tusen små og store valgene i prosjektet. Det er magefølelsen som hjelper tolke ny innsikt som dukker opp. Det er magefølelsen som gir idéer og kreativitet. Den er essensiell.

Ikke bare det: Innsikten som skrives i rapporten er filtrert av kompetansen til den som gjorde innsiktsarbeidet. En med bedre fagkunnskap eller mer relevant bakgrunn ville trukket andre konklusjoner fra den samme innsiktsprosessen.  

Å lese noen andres innsikt i en rapport gir derfor både mindre innsikt enn å gjøre arbeidet selv, og kan gi helt annerledes innsikt! 

Det betyr at alle team som skal gjennomføre et godt prosjekt må selv få  samle sin egen innsikt. De må selv gjøre et "forprosjekt" eller en "innsiktsfase". Uten det får de ikke finjustert magefølelsen, og vil ikke kunne gjøre en god jobb.

Etter et "uforpliktende forprosjekt" sitter du som kunde igjen med tre ting: 

  1. En rapport som oppsummerer  20% av innsikten. 
  2. Et eksternt team med 100% av innsikten i underbevisstheten sin
  3. Din egen innsikt fra forprosjektet 

For meg gir det et par pekepinner til deg som skal kjøpe forprosjekt: 

  • Gjør forprosjektet med de samme folkene du ønsker skal gjøre hovedprosjektet. Er det ikke klaff må du selvsagt skifte byrå, men da bør innsiktsarbeidet gjøres på nytt.
  • Samle mest mulig innsikt i ditt eget hode. Du er med videre om dere bytter byrå, og selv om du ikke skulle ha fagkunnskapen til å tolke innsikten slik en fagperson ville gjort så vil din egen magefølelse komme godt med for å kunne stille kritiske spørsmål og være en god innkjøper.