Fortsett å utvikle kjernen

Det er ikke enkelt å lage et vellykket digitalt produkt. Det tar mange forsøk før man finner noe som virkelig treffer. 

Det gjelder like mye i frivilligheten som i den kommersielle verdenen.

Men: Hva skjer om det du har utviklet blir vellykket? Får det da mer penger til utvikling og satsing, eller går pengene til andre og uprøvde idéer?

I den kommersielle verden vil man satse enda mer om produktet er vellykket. Når den første iPhone selger som hakka møkk, så setter Apple alle ressurser i å utvikle den neste iPhone.  

Hos frivilligheten blir det ofte motsatt: Vi har fått midler fra styret, fra staten, eller fra en stiftelse for å løse et problem. 

Om problemet ikke løses, så kan vi søke om mer penger til å forsøke å løse det samme problemet igjen. 

Men om problemet ser ut til å være løst? Hurra! Da stopper pengene opp. 

Det er forståelig at det blir sånn, men skal vi få skikkelige gode verktøy for å drive frivillig så må vi ikke gi opp et produkt bare fordi det er vellykket.

Vellykkede produkter har en kjerne av noe genialt: Et gjennombrudd av en idé. Den idéen har sjeldent nådd sitt potensiale på første forsøk. Den må få tid til å utvikle seg og se hvor langt den kan nå. 

I stedet ender mange med å søke om midler til helt nye produkter, eller til å videreutvikle det vellykkede produktet med sideliggende features og idéer - i stedet for å satse på kjernen.

Men: Det er få ting som dreper et godt produkt som kompleksiteten og mangelen på fokus som følger et dusin middelmådige features og idéer.  

Som sektor må vi bli flinkere til å holde fokus. 

Har vi først funnet et vellykket produkt, et produkt som traff en nerve, så må vi tørre å søke om midler til å videreutvikle kjernen av det produktet.