Fortsett å utvikle kjernen
Det er ikke enkelt å lage et vellykket digitalt produkt. Det tar mange forsøk før man finner noe som virkelig treffer.
Det gjelder like mye i frivilligheten som i den kommersielle verdenen.
Men: Hva skjer om det du har utviklet blir vellykket? Får det da mer penger til utvikling og satsing, eller går pengene til andre og uprøvde idéer?
I den kommersielle verden vil man satse enda mer om produktet er vellykket. Når den første iPhone selger som hakka møkk, så setter Apple alle ressurser i å utvikle den neste iPhone.
Hos frivilligheten blir det ofte motsatt: Vi har fått midler fra styret, fra staten, eller fra en stiftelse for å løse et problem.
Om problemet ikke løses, så kan vi søke om mer penger til å forsøke å løse det samme problemet igjen.
Men om problemet ser ut til å være løst? Hurra! Da stopper pengene opp.
Det er forståelig at det blir sånn, men skal vi få skikkelige gode verktøy for å drive frivillig så må vi ikke gi opp et produkt bare fordi det er vellykket.
Vellykkede produkter har en kjerne av noe genialt: Et gjennombrudd av en idé. Den idéen har sjeldent nådd sitt potensiale på første forsøk. Den må få tid til å utvikle seg og se hvor langt den kan nå.
I stedet ender mange med å søke om midler til helt nye produkter, eller til å videreutvikle det vellykkede produktet med sideliggende features og idéer - i stedet for å satse på kjernen.
Men: Det er få ting som dreper et godt produkt som kompleksiteten og mangelen på fokus som følger et dusin middelmådige features og idéer.
Som sektor må vi bli flinkere til å holde fokus.
Har vi først funnet et vellykket produkt, et produkt som traff en nerve, så må vi tørre å søke om midler til å videreutvikle kjernen av det produktet.