Hvordan måler dere om medlemmene er aktive?
I går skrev jeg om ulike ting du kan måle for å se hvor aktive medlemmene er.
Men hvordan måler man det?
Det er viktig at målingen ikke blir en byrde for organisasjonen. Dere kan ikke tvinge de frivillige til å gjøre noe, og dataene blir dårlige om bare noen få fyller ut.
Det vi ser etter er mål som ikke krever mer arbeid for organisasjonen fordi de hekter seg på aktiviteter som allerede gjøres (årsmeldinger, deltakerlister, aktivistapp), eller hvor det å måle aktivitetsnivået også gir verdi for organisasjonen på andre måter (ringerunde):
Årsmeldingene
Leverer lokallagene årsmelding, står det ofte mye om aktivitet der. Det kan være litt manuell jobb å trekke ut sammenlignbare data, men digitaliserer dere årsmeldingen slik at den både blir enklere å fylle ut for lokallagene og gir sammenlignbare tall for sekretariatet.
Deltakerlister
Har dere deltakerlister for ulike aktiviteter er det mulig å samle disse, og få presise tall per medlem. Har dere ikke deltakerlister allerede, kan det føles som byråkrati og merarbeid å innføre dem. Digitale arrangementsløsninger, enten det er Facebook Events eller noe hjemmesnekret, kan ofte samle lister over hvem som har sagt de deltok.
Aktivistapp
Har dere en aktivistapp eller tilsvarende systemer hvor de som er aktive koordinerer seg og registrerer hva de har gjort, så er det enkelt å samle data fra appen. Hvor gode dataene er avhenger av om aktivistappen oppleves nyttig for aktivistene selv, og dermed blir brukt.
Spørreundersøkelser og ringerunder
Har dere ikke bedre kilder til data, så kan dere prøve en spørreundersøkelse til medlemmene. Da bør dere helst ringe til alle medlemmene, selv om det er mye mer jobb.
Sender dere spørreskjema på en e-post er det billig for dere, men krever innsats fra medlemmet og ikke alle vil fylle den ut.
Ringer dere rundt til alle medlemmer får dere ikke bare bedre data, men medlemmene føler seg også sett og hørt og du risikerer at de faktisk blir mer aktive enn de ville vært ellers. Hadde dere vært et statistikkbyrå ville det vært en dårlig ting, siden målingen endrer dataene, men for dere så er det dobbel gevinst: Jo mer aktive medlemmene er - jo bedre!
En ringerunde gjør det mulig å slå av en prat med medlemmet, høre om de ønsker å være mer aktiv, hva de kunne tenke seg å bidra med, og hvilke hindre som står i veien for dem. Det er gull verdt, både for å følge opp de som ønsker være aktive og få dem med – og for å registrere hvem som kun ønsker være støttemedlem og ikke setter pris på mas.