Slik stiller du diagnose på et verktøy som ikke tar av

Se for deg at dere har en idé til et nytt digitalt verktøy for medlemmene. 

Se for deg at dere spurte medlemmene i organisasjonen på forhånd, og fikk positive tilbakemeldinger:

  • "Høres det ut som en god idé?" → "Ja!"
  • "Svarer dette på behovene deres?" → "Absolutt"
  • "Kommer dere til å bruke dette, om vi kjøper det inn?" → "Selvsagt!"

Så dere brukte penger, tid, og krefter på å lansere verktøyet.

Så blir det stille. Medlemmene som sa de kom til å ta det i bruk? De endte med å ikke gjøre det allikevel. 

Dere presser på, men møter unnvikende blikk og unnskyldninger: "Vi skal bruke det neste gang!", "Vi har bare ikke satt av tid enda"

Sannsynlig har en av disse tingene skjedd: 

  1. Problemet var ikke reelt nok
  2. Verktøyet dere laget var ikke godt nok.
  3. Dere har ikke klart å spre ordet


"Men folk klager! Klart problemet er reelt?"

Mange problem er store nok til å klage over, men ikke store nok til å motivere til endring.

Tenk på en som klager over dårlig kondis. Om du spør dem om de skal begynne trene, og de sier "Ja!" - hvor sannsynlig er det at de trener jevnlig ett år senere? 

En god test er å observere om folk bruker krefter på å løse problemet i dag. Gjør de ikke det, opplever de neppe problemet som reelt nok. 

"Er verktøyet vi laget for dårlig?"

Bruker folk krefter på å dekke behovet sitt, men uten å bruke verktøyet deres?  Da er nok problemet reelt, og motivasjonen på plass, men verktøyet dere laget traff ikke. 

For å fortsette eksempelet: Det hjelper ikke med et reelt ønske om å trene, om løsningen dere vil at de skal bruke er å reise 45 minutter hjem til deg, midt på dagen, for å jogge i sirkel i stuen din mens du teller antall runder og loggfører resultatet i et skjema de ikke får se. 

Da er det ikke så overraskende om de i stedet tar en joggetur i nabolaget, selv om det betyr at dere i sekretariatet ikke fikk statistikken dere håpet på.

"Behovet er der, og verktøyet er godt - vi har bare ikke klart å spre ordet!"

At det er markedsføringen som svikter er vanlig for alle som skal markedsføre noe eksternt ut mot folk.

Men om dere markedsfører dette internt i egen organisasjon, så har dere gode kanaler for å spre ordet. Tar det allikevel ikke av, er det sannsynlig fordi dere ikke dekker et reelt behov, eller ikke dekker det på en god nok måte. 

--

Hvordan kan du vite om behovet er reelt?

Flere fagfelt, fra tjenestedesign  til markedsføring og lean startup har sine oppskrifter på hvordan du kan tidligst mulig avdekke om det er et reellt behov, og hvordan løse det behovet.  

I morgen skriver jeg om en av de viktigste metodene: Hvordan du kan spørre om behovet er reellt, uten å bli løyet til.