Store eller små team?
Et vellykket digitalt prosjekt trenger folk som kan:
- Finne riktig løsning på problemet
- Designe løsningen på en brukervennlig måte som begeistrer
- Kode og utvikle løsningen front end
- Kode og utvikle løsningen back end
- Drifte løsningen, og stille opp når noe går galt
- Være med lenge, så dere kan lansere jevnlig, lære, og justere kurs
Har du mulighet til å bygge temaet internt, og har kompetanse og kultur til å tiltrekke og beholde de riktige folkene, så gjør det! Det er nesten alltid best.
Men om du må hyre inn eksterne, bør du da betale for et større team av spesialister, eller heller se etter en generalist som kan gjøre litt av alt?
Jo mindre du kan holde teamet uten å miste kjernekompetansen du trenger, jo bedre er det. Seks konsulenter i to måneder koster fort 3,1 millioner inkl mva. Et sånt team som møtes en gang i året vil være mye mindre effektivt enn én person som kan kontinuerlig jobbe med deg året gjennom. Jo større team, jo mer tid går til møter og kommunikasjon.
Allikevel, og ironisk nok: Som prosjektleder hyrt inn som enmannsforetak har jeg selv tenkt at "vi trenger et stort team", og at det føltes risikabelt å kjøpe fra noen små.
Jeg hadde lyst på et "kompetansemiljø", men hadde ikke egentlig råd til et team med all kompetansen jeg trengte.
Spesialistene er jo så dyktige på sitt, men du må ha alle i rommet samtidig, for uten både produkt, design, frontend, og backend, så klarer ikke teamet ta valg som er gode, og du ender med dyre og dårlige prosesser og enda verre resultater.
Det hjelper ikke at de store har noen i et annet rom som kunne hjulpet, om du ikke har penger til å ha dem med.
Bedre da med en generalist eller to.