Systemer for en sunn intern kultur er viktigere enn den eksterne nettsiden
De digitale verktøyene som hjelper dere aktivisere medlemmene er de viktigste dere har.
Grunnen er enkel:
- Om folk ikke følges opp, så blir de ikke aktive,
- blir de ikke aktive, så føler de seg ikke nyttige,
- føler de seg ikke nyttige, så forteller de vennene sine at det ikke var noe vits i å være med
Holder det med medlemssystemet? Sannsynligvis ikke.
Mange medlemssystem er bygget rundt de formelle oppgavene som fakturering av kontingent eller utsending av masse-eposter før landsmøter.
Men i tillegg til disse formelle oppgavene, så trenger dere verktøy for de sosiale oppgavene:
Oppfølging av medlemmer 1-til-1. Møteinnkallinger som ikke forsvinner i spam eller døende Facebook-grupper. Kommunikasjon mellom enkeltmedlemmer og ledelsen. Kommunikasjon medlemmene imellom. Fordeling av oppgaver. Skryt og oppmerksomhet til et medlem som har gjort noe bra.
Noen systemer skilter med at de har alt dette, og flere organisasjoner har brent seg på å forsøke innføre verktøy som kalender eller internforum som kom med medlemssystemet sitt.
Her er det to ting å være var på:
- Systemene må passe inn i livene til medlemmene
Brukervennlighet er ekstra viktig i frivillige organisasjoner fordi du ikke kan tvinge de frivillige til å bruke verktøyet ditt. Systemer med byråkratisk preg vil sjelden fungere. - Systemene må være tilpasset organisasjonen og de interne ritualene
Et politisk parti, en friluftsgruppe og en pasientforening har alle medlemmer som betaler kontingent, men de medlemmene har ulike formål med å melde seg inn, organisasjonene har ulike ritualer, og organisasjonen trenger ulike verktøy for å bygge en sunn intern kultur.
-
Her er greia:
Digitale verktøy kan hjelpe bygge en sunn intern kultur. De kan gjøre det enklere å følge opp, aktivisere, og glede eksisterende medlemmer. Det igjen gjør det enklere for medlemmene å fortelle vennen sin at "her burde også du bli med".
Får dere til det, så er det 100 ganger mer verdifullt enn en flott nettside.