Hva sier medlemmene til hverandre om tilbudet deres?
Hva medlemmene sier til hverandre om løsningene dere tilbyr, forteller mye om hvor godt løsningene møter behovene .
La oss si at dere har en løsning for rapportering som dere tilbyr til lokallagene.
Hva sier lokallagslederne til hverandre?
Tar de opp løsningen uoppfordret og begeistret?
"Forresten, har dere prøvd den nye løsningen for rapportering? Den er rett og slett veldig god!"
Eller er det mer lavmelt?
"System for rapportering? Vi bruker sentralt sitt. Det er ikke så lett å forstå seg på, men jobben blir i alle fall gjort"
Eller kommer løsningen aldri opp?
"Rapportering er noe herk, burde finnes noe som gjorde det enklere"
Eller, verre, kommer problemstillingen aldri opp? Er det ingen som snakker om rapportering? Da bør du kartlegge om behovet faktisk er ekte.
Om behovet er ekte, og dere har en løsning for det, så kan vi dele hvor godt løsningen dekker behovet i fire kategorier:
- Mangelfullt: Du får ikke det du trenger fra løsningen.
- Funksjonelt: Du kan få det du trenger, men du må nok jobbe litt for det
- Brukervennlig: Det er enkelt å få det du trenger
- Bemerkelsesverdig: Det er så gøy å få det du trenger at du kjenner et behov for å fortelle det videre til andre
Vil du vite hvordan dere ligger an?
Som alltid må vi unngå at folk lyver til oss, ved å spørre spørsmålene på riktig måte. Ingen har lyst til å si at de ikke tenker på eller trenger løsningen din. Lettere å si noe om hva andre sier:
"Har du hørt andre lokallag snakke om løsningen vi tilbyr for rapportering? Hva sier andre om den?"